fbpx ...
skip to Main Content
ФИЗИЧЕСКИТЕ УПРАЖНЕНИЯ И ЗДРАВЕТО НА МОЗЪКА

ФИЗИЧЕСКИТЕ УПРАЖНЕНИЯ И ЗДРАВЕТО НА МОЗЪКА

Всички знаем, че физическата активност е важна за тялото, но редовните упражнения са също от решаващо значение за здравето на мозъка ви!

С все повече изследвания, изучаващи връзката между мозъка и тялото, и с нарастващи състояния, като деменция, важността на здравето на мозъка е от ключово значение.

Оказва се, че упражненията са жизненоважен елемент.

Нека да разгледаме как упражненията могат да помогнат:

  1. ПРЕВЕНЦИЯТА НА БОЛЕСТИ, КАТО ДЕМЕНЦИЯ И АЛЦХАЙМЕР

Въпреки че в момента няма лечение за деменция или болестта на Алцхаймер, Световната Здравна организация посочва физическата активност, като едно от най -добрите неща, които могат да се направят, за намаляване на риска. Изследванията също така установяват, че упражненията могат да помогнат за предпазване от тази болест, дори при тези, които са генетично предразположени или са изложени на висок риск от развитие.

Photo by Mikhail Nilov from Pexels

Деменцията е водещата причина за смъртта на австралийските жени и втората водеща причина за смъртта на всички австралийци. Деменцията не е едно специфично заболяване, по-скоро се отнася до широк термин, който описва набор от симптоми, причинени от нарушения, засягащи мозъка. 

Според „Гражданско сдружение Алцхаймер България“ около 70 000 души страдат от тази болест в България, въпреки че липсва точна статистика. Причината е, че много малко хора обръщат внимание на първите симптоми, съответно не се изследват, за да бъдат диагностицирани.

Над 7 млн. души в Европейския съюз страдат от Алцхаймер или друга разновидност на деменцията, като се очаква тази бройка да се удвои в следващите 30 години

Photo by Mikhail Nilov from Pexels

  1. ПОДСИЛВАТ ФУНЦИЯТА НА ПАМЕТТА

Все забравяте къде сте сложили ключовете си? Може би е време да отидете да тренирате!

Изследванията многократно показват, че упражненията спомагат подобряването на паметта. Редовните упражнения увеличават размера на хипокампа, който е центърът на паметта на мозъка. Хипокампът помага на хората да обработват и извличат паметта си и също така е мястото, където краткосрочните спомени се превръщат в дългосрочни.

Изследванията многократно показват, че аеробните упражнения с умерена интензивност, като бързо ходене, колоездене или джогинг, могат да увеличат обема на хипокампа. Едно проучване дори установи, че йога и пилатес имат положително въздействие върху размера на хипокампа.

Какъвто и вид упражнение да изберете, науката потвърждава, че ще има положително въздействие върху паметта ви.

Photo by Mikhail Nilov from Pexels

  1. ПОДОБРЯВАТ КОГНИТИВНАТА ФУНКЦИЯ

Когнитивното функциониране се отнася до множество умствени способности, включително учене, мислене, разсъждение, запомняне, решаване на проблеми, вземане на решения и внимание. Науката многократно е правила връзка между по -високите нива на физическа активност и по -добрите когнитивни функции.

И не отнема много време, за да видите резултатите. Всъщност едно проучване установи, че дори кратките 10-минутни упражнения са достатъчни за подобряване на мозъчната функция при по-възрастните хора.

Photo by George Milton from Pexels

  1. БЛАГОПРИЯТСТВАТ СЪНЯ

Сънят е жизненоважен за функционирането на мозъка. Без сън мозъкът ви се бори с паметта и вземането на решения и можете да се чувствате мрачни и раздразнителни. Всички знаем колко трудно може да функционираме правилно след лош сън.

Редовните упражнения са чудесен начин да подобрите състоянието на съня си. Това може не само да ви помогне да заспите по-бързо, но също така може да подобри качеството на съня ви през цялата нощ.

И ако се притеснявате, че упражненията вечер могат да нарушат съня ви, не се тревожете. Изследванията показват, че вечерните упражнения, дори и с висока интензивност, няма да повлияят негативно на съня ви.

Photo by Tim Samuel from Pexels

  1. НАМАЛЯВАТ СТРЕСА

В забързания свят, в който живеем, стресът е все повече част от живота ни. Някои видове стрес са добри, но продължителният стрес може да има сериозни последици за вашето здраве. Въпреки че не винаги може да избегнем стреса, упражненията са чудесен начин да се справим с него. Тренировките спомагат намаляне нивата на хормоните на стреса (като кортизол и адреналин) в тялото ви.

Физическата активност също може да помогне да се отървете от притесненията си. Повтарящите се движения, които правите по време на упражнения, могат да бъдат почти медитативни и могат да привлекат фокус върху тялото ви, а не върху ума ви.

Photo by Miriam Alonso from Pexels

  1. ПОДОБРЯВАТ ПСИХИЧНОТО ЗДРАВЕ

Колко добре се чувствате, след като току-що сте тренирали?

Без значение колко трудно е било, колко сте се потили или как сте се чувствали по време на сесията, винаги след това се чувствате ВЕЛИКО.

Упражненията задействат освобождаването на „хормони на щастието“, като ендорфини, които имат положително въздействие върху нашето настроение. Едно проучване установи, че само 10 минути физическа активност на седмица могат да увеличат щастието на човека.

Представете си, колко по-щастливи бихте се чувствали, ако тренирате всеки ден!

Освен че ни карат да се чувстваме добре, упражненията също така възпрепятстват появата на психични заболявания, като депресия или тревожност. Упражненията играят решаваща роля, като допринасят за намаляване на риска и контролират симптомите на хората, страдащи от психични заболявания.

Photo by Mikhail Nilov from Pexels

КОЙ ВИД ТРЕНИРОВКИ Е НАЙ-ДОБЪР ЗА ВАШИЯ МОЗЪК?

Няма точно установен тип тренировка, който да е най-добър за здравето на мозъка, но препоръчваме ВСИЧКИ да се стремят да правят поне 150 минути физическа активност с умерена интензивност или 75 минути с интензивна физическа активност всяка седмица. Също така трябва да се стремите да правите силова тренировка поне два пъти седмично. Има много начини да поддържате физическа активност и ключът е да намерите такъв, който да ви подхожда.

Съчетаването на вашата интензивност също може да бъде добра идея, като ново проучване установи, че упражненията с висока и ниска интензивност всъщност засягат различни области на мозъка. Изследователите откриха, че упражненията с ниска интензивност, задействат частите на мозъка, участващи в контрола на познанието и обработката на вниманието. От друга страна, упражненията с висока интензивност, предимно активират мрежи, участващи в обработката на емоции.

В крайна сметка, най-доброто упражнение е това, което ви харесва! Намерете нещо, което ви кара да се чувствате добре и го направете!

Източници: “6 ways exercise can boost your brain health” by Exercise Right (Exercise & Sports Science Australia) Гражданско сдружение Алцхаймер България
This Post Has 0 Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.